رکود و تورم دو مشکل اساسی اقتصاد هستند. کار افرینی راه حل نجات مشکلات اقتصادی است. این دو مشکل اثرات زیادی بر اقتصاد، صنعت، رفاه، فرهنگ یک کشور دارند و کیفیت زندگی را بسیار کاهش میدهند. البته بعضی از کشورهای توسعه یافته نیز دچار آن هستند. بطور مثال تورم ژوئن سال گذشته ایالت متحده آمریکا 9.1% بوده است. این میزان تورم، بالاترین میزان تورم در 40 سال اخیر این کشور بوده است. در اینجا تأثیر کلی تورم بر اقتصاد کشور و جامعه مورد بحث نیست. به بررسی تورم و رکود بر اقتصاد خانوار و راه حل مقابله بر آن و معرفی چند کسبوکار خانگی پر سود میپردازیم.
سادهترین مثال برای توضیح این مشکل افزایش 20% حقوق کارمندان دولتی در ابتدای سال است در حالیکه بهای کالا و خدمات به مراتب بیش از این میزان درصد افزایش یافته است. این تفاضل افزایش دستمزدها و بهای کالا و خدمات سالیانه باعث کاهش رفاه اقتصادی افراد جامعه است. از سمتی دیگر افراد جامعه برای حفظ سرمایه یا پسانداز خود رو به خرید کالای مصرفی مانند خودرو، خانه، ارز و طلا میآورند. این راه حل برای حفظ سرمایه شاید منطقی باشد هرچند که معایبی نیز دارد اما درآمد افراد و در نتیجه رفاه را افزایش نمیدهد. در ابعاد فردی و ملی یکی از راههای حل مشکلات اقتصادی حتی علاوه بر تورم یعنی بیکاری، کار افرینی یا خوداشتغالی است. کارآفرین علاوه بر درآمد جایگاه اجتماعی نیز بهمراه دارد.
تأثیر تورم و رکود بر اقتصاد خانواده:
مشکلات اقتصادی مفهوم عامی است. همه مشکلات اقتصادی یک نظام مالی بصورت مستقیم مردم یک کشور را درگیر نمیکند. مردم برای مشکلات اقتصاد را با مفاهیم عامی بیان میکنند. گرانی یا تورم یکی از مشکلات کشور است. تورم به انگلیسی (Inflation) به معنای افزایش تولید پول، درآمدهای پولی و افزایش قیمت است. افزایش قیمت بخشی از تعریف تورم است که بیشتر برای جامعه و افراد قابل درک است. تعریف دیگر تورم که از میلتون فریدمن ارائه شده است:
تورم مالیات پنهان دولت از مردم است.
این تعریف هم بر کاهش قدرت خرید و مشکلات تحمیلی تورم بر مردم تاکید دارد. تورم به معنای عام آن ناشی از دو عامل است:
افزایش تقاضای کل با کار افرینی همخوانی دارد. مانند زمان بیماری کرونا که تقاضای برای تولید دستمال کاغذی، مواد ضد عفونی کننده، مواد شوینده بهداشتی افزایش یافت.
رکود مشکل دیگری اقتصادی است که کارافرینان ایرانی و اقتصاد یک کشور با آن روبرو میشود. اما افراد کمی در جامعه از کلمه رکود استفاده میکنند و بیشتر بیکاری که یکی از عواقب رکود است خانوارها روا درگیر میکند. رکود آنچنان که از نامش پیدا است به معنای عدم رونق است.
برای دیدن 5 ایده کارآفرینی جذاب در سال 1402 مطالعه این مقاله را از دست ندهید.
رکود زمانی ایجاد میشود که تولید بیشتر از تقاضا باشد. حال با سؤالی که روبرو میشویم، زمانیکه تولید با مشکل روبرو است چگونه میشود با کارافرین موفق مشکل بیکاری را حل کرد؟ ایده 3 کسبوکار خانگی را از شروع تا بازایابی را برای شما توضیح میدهیم تا با درآمد بالا و کارافرینان ایرانی، دو مشکل اقتصادی تورم و بیکاری را حل کنید.
جالب است بدانید جف بزوس کارآفرین و ثروتمندترین فرد جهان قبل از بنیانگذاری آمازون یک متخصص و سرمایهدار موفق بود، با این حال کارافرین موفق را انتخاب کرد. این انتخاب او را یکی از ثروتمندترین کارآفرینان دنیا کرد. مهدی خان محمدی بنیانگذار نان سحر زمانی کارمند کفش ملی بود، حالا مالک چند کارخانه و بیش از 20 شعبه فروشگاه نان است.
در کنار مزایای و دلایلی که برای کارافرین موفق گفته شد باید توجه کرد کارافرینان ایرانی بودن دارای چالشهای فراوان است. زمانیکه یک ایده در ذهن شکل میگیرد هیچ حد و مرزی ندارد. در واقعیت ایدهها باید از چارچوبها پیروی کنند. در واقعیت ایدهها با کمبود منابع، موانع قانونی و فنی روبرو خواهند شد. تولید دستمال کاغذی با تولید بسیاری از صنایع متفاوت است. شما نمیتوانید کارخانه فولاد یا یک کارخانه خودرو در منزل راهاندازی کنید. دستمال کاغذی با اینکه محصول سادهای است اما یک کالای بهداشتی محسوب میشود. با این حال هر تولید صنعتی چه صنایع بزرگ چه کوچک مانند تولید نایلون، نایلکس و کیسه فریزر است. مراحل راهاندازی یک کسبوکار به شکل زیر است:
ایده پردازی در کنار ریسکپذیری (خطرپذیری) دو هسته مهم کار افرینی هستند. خلاقیت و ایده پردازی آنچنان نامحدود است که در تولید دستمال کاغذی و بستهبندی آن میتواند بروز یابد. در بازار دستمال کاغذیهایی جیبی وجود دارد که تولیدکننده برای جذاب مخاطب فال حافظ قرار داده است. ماده اولیه تولیدی دستمال کاغذی چوب است. چوب و کاغذ تولیدی برای آن بهداشتی است ولی از نظر محیط زیستی بسیار ناکارآمد است. مسئله دیگر روش تولید و تجهیزات روز و کارآمد است. تجهیزات کارآمد کمک میکند مصرف آب در هنگام تولید دستمال کاغذی کمتر باشد. تولید دستمال کاغذی نباید شامل مواد سمی، پاککنندههای مضر مانند کلر، رنگهای غیر طبیعی که برای انسان و محیط زیست مضر است باشد.
کیفیت مواد اولیه باعث تولید محصول نهایی با کیفیت است. البته مواد اولیه با کیفیت باعث افزایش قیمت نهایی تولید نیز میشود. اگر رفتار بخشی از مشتریان را بررسی کنید عدهای کالای ارزان را و عدهای رعایت اصول محیط زیستی، بهداشتی را ترجیح میدهند. برای تولید برخی از دستمالهای کاغذی و تیشوها به دلیل استفاده بهداشتی آرایشی، حساسیت بیشتری باید داشته باشید. از سمتی دیگر مواد اولیه غیر استاندارد دستگاهها و نیروی انسانی شما را تحت اثر قرار میدهد. رعایت این موارد ابتدای راهاندازی خط تولید برای شخص بیتجربه سخت است. یکی از استراتژی مدیریت صحیح برای افزایش بهرهوری برونسپاری فرآیندهای یک مجموعه است. شما میتوانید از تجربههای گروههای صنعتی مانند آرتاشویان استفاده کنید تا با خیالی راحتی ذهن خود را معطوف برنامهریزی برای بازاریابی کنید.
یکی از راههای راه اندازی خط تولید دستمال کاغذی خرید کارخانه یا خط تولید دستمال کاغذی با مجوز است. این روش مزایا و معایبی دارد. روشی دیگر این است خود اقدام به خرید خط تولید، ثبت مجوز و برند، آموزش یا استخدام نیروی انسانی کنید. روش سوم و نهایی دیگری نیز وجود دارد. صنایعی وجود داشتند که از صفر خط تولید راهاندازی کردند و موفق شدند و دوباره خط تولید را به روز کردهاند. این صنایع در حوزه دیگر نیز نظیر تولید نایلون و نایلکس، مواد شوینده ورود و مسیر موفقآمیز قبلی را طی کردند. مدل کسبوکار خود را گسترش دادند. حالا این دانش و تجربه را در اختیار دیگران قرار میدهند. با بهرهگیری از مشاوره این صنایع توجه بیشتری به بخش بازاریابی و برندیگ پیدا میکنید.
مزایای مشاوره راهاندازی خط تولید در مقایسه با خرید
مشاوره راهاندازی خط تولید دستمال کاغذی با خرید یک کارخانه یا خط تولید روش یکسانی نیست. مزایای مشاوره راهاندازی خط تولید:
شرکت آرتاشویان در زمینه ثبت برند یا ثبت مجوز فعال نیست اما میتوانید از مشاوره تجربه کارشناسان آرتاشویان بهرهمند شوید. هدف از یک راهاندازی یک کسبوکار بدست آوردن سود است. زمانیکه مواد اولیه با کیفیت در اخیتارتان باشد نیمی از راه را پیمودهاید. با ایجاد برند موثر و استفاده از بازاریابی اینترنتی به سود دلخواه برسید.
شما کالا تولید میکنید اما کالا نمیفروشید. یک تولیدکننده نیاز مشتری را پاسخ میدهد. اگر تجربه خوشایندی برای مشتری ایجاد کنید فروش شما دائمی میشود. ایجاد این حس خوشایند برندینگ است. کالا یا خدمات با کیفیت مزیت رقابتی ایجاد میکند اما کافی نیست. همانطور که شما به مواد اولیه و دستگاههای با کیفیت دسترسی دارید و از اهمیت بسته بندی خلاقانه آگاهید رقیبان شما نیز آگاهند. حالا نوبت جنگ برندها است. برندسازی یا برندیگ طراحی یک لوگو نیست. برندسازی مؤثر یک فعالیت اجتماعی و روانشناسانه بلند مدت است. این فعایت در ابتدا هزینهبر است اما در نهایت بازار را برای شما فتح میکند. برای مثال نام برند کلینکس (Kleenex) که متعلق به یک شرکت آرایش بهداشتی است اما در زبانهای بسیاری به دستمال کاغذی، کلینکس گفته میشود.
دیده شدن راز موفقیت است. دیده شدن فرصت آشنایی و کسب مشتری جدید را فراهم میکند. اگر فروشنده با نام برند و کالای شما آشنا نباشد، آن کالا حتی در فروشگاه در جای مناسبی قرار نمیگیرد. یک کسبوکار خانگی یا نوپا چگونه از هزینه تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردهای جادهای تأمین کند؟ بجای هزینههای بالای غیر کاربردی تبلیغات آفلاین از بازاریابی اینترنتی بهره برد. مزیت عمده بازاریابی اینترنتی این است کالا یا خدمات را در اختیار مشتری قرار میدهد. زمانیکه تبلیغ تلویزیونی پخش میشود چه مقدار میتواند از نام برند شما و نشانی اینترنتی را ذهنش ماندگار کند. اما تبلیغات آنلاین برند، کالا، خدمات شما را با هزینه پایینتر در معرض دید مشتریانی قرار میدهد که به شما نیاز دارند. مانند کسیکه در گوگل، دیجیکالا یا اسنپ مارکت “خرید سفره یکبار مصرف” را جستجو میکند، قصد خرید دارد. هزینه تبلیغات آنلاین نیز بسیار پایین است. راههای تبلیغات اینترنتی عبارتند از:
ودر آخر بدانید تبلیغات آنلاین واسط یا دلال را از فزآیند عرضه حذف میکند.
نایلون یکی از کالای تولیدی است که مورد نیاز بسیاری از اصناف فروشگاهی است. همه فروشگاه از جمله فروشگاههای زنجیرهای، سوپر مارکتها، میوه فروشیها، لباس فروشیها، میادین ترهبار، کارخانهها و کارگاهها از نایلون استفاده میکنند. برخی از برندها و فروشگاهها مشتری نایلون تبلیغاتی هستند. تولید نایلون و نایلکس آسان است و بازاری پر مصرف دارد. سود اولید نایلون و نایلکس 35% الی 40% است. براساس آمار غیر رسمی میزان مصرف کیسههای پلاستیکی در ایران معادل 490 تن در روز است. تحقیقات آماری دیگر که با همکاری سازمان محیط زیست و دانشگاه شهید بهشتی انجام شد نشان میدهد مصرف رزانه کیسههای پلاستیکی میادین ترهبار تهران روزانه 21 تن است. نگران قوانین محیط زیستی نباشید با تولید کیسه زبالههای بازیافتی نه تنها قوانین قوانین محیط زیستی را رعایت کردهاید میتوانید رضایت مشتری را جلب کنید و به بازارهای منطقهای نیز صادرات داشته باشید.
اگر تصمیم دارید کارآفرین شوید “زنجیره تأمین” کلمهای است که زیاد میشنوید. اگر یک کارآفرین باشید و محصول نهایی شما نقشی در زنجیره تأمین داشته باشید کسبوکارتان موفق شده است. اما زنجیره تأمین (Supply chain)، فرآیندهای زنجیرواری است که از سوی تأمین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، فروشندگان برای رساندن کالا یا خدمات به مشتری صورت میگیرد. زنجیره تامین یک بازار قوی برای حضور تولید انواع نایلون است. کسبوکارهای خانگی برای بسته بندی دستمال کاغذی رولی نیاز به نایلون دارند. شما حتی میتوانید با تولید کنندگان خرد همکاری داشته باشید.
ماده اصلی تولید نایلون و نایلکس پلی اتان است. ایران به دلیل نفت، صنایع پتروشیمی، نیروی انسانی متخصص دارای مزیت نسبی برای تولید نایلون است. شاید بخشی از این مزیت نسبی را دیگر کشورهای منطقه داشته باشند اما مانند ایران نیروی متخصص ندارند. این کشورها بسیار ثروتمند و در حال رشد هستند. با حضور در نمایشگاههای صنعتی، بازرگانی منطقهای با رویکرد B2B بازارهای بکری در دسترس تولید کنندگان است.
کیسه فریز بر خلاف ظاهر سادهاش کالای بسیار مهمی است. این پلاستیک برای نگهداری مواد غذایی خام و جلوگیری از بو گرفتن از محیط استفاده میشود. این استفاده حساسیتهای بهداشتی زیادی همراه دارد. ماده اصلی سازنده کیسه فریز پلیمرهای سبک یا سنگین هستند. تفاوت اصلی کیسه فریز و نایلون بغیر از اندازه و طرح مستربچ است. برای تولید کیسه فریزر مستربچی استفاده نمیشود. یکی از کاربردهای مستربچ رنگ دادن به پلاستیک است. کیسه فریزر باید شفاف باشد.
کیسه فریزر کالای است که مواد تشکیل دهنده آن برای مشتری قابل درک نیست و همه کیسه فریزرها باید استاندارد باشند. طبیعی است فرصت کمی برای ابتکار در نحوه تولید این کالا وجود دارد. بسته بندی جذاب و استفاده آسان از کالا استراتژی است به فروش همه کالای تجاری کمک میکند. کیسه فریزر نیاز بسته بندی دارد که دارای طرح جذاب و استفاده آسان از آن باشد. نشان دادن استانداردها و گواهیهای کسب شده بهداشتی و قابلیت بازیافت این محصول بر روی جلد آن کمک به فروش بیشتر این محصول میکند. کیسه فریز مانند دیگر کالا انواعی دارد. اگر تعداد و اندازه آن به راحتی در دید مشتری قرار داده شود در فروش آن مؤثر است.